Ingatlah, ketika Rasul berbicara, itulah mutiara hidup sebenarnya ; “Sesiapa yang mencari redha ALLAH dengan kemurkaan manusia, maka ALLAH cukupkan dia daripada memerlukan bantuan manusia. Sesiapa yang mencari redha manusia dengan kemurkaan ALLAH, maka ALLAH serahkan dia kepada manusia.”. Hadith Riwayat : At-Tarmidzi

Tuesday 5 April 2011

Satu kisah tentang budak perempuan.

Aku nak share satu kisah. Last 2 days, aku singgah kat Seksyen 2, Shah Alam. Tujuannya nak ambil salinan buku yang aku hantar fotokopi. Biasalah kalau dah nama area Seksyen 2 tu, susah betul nak cari parking. So, aku dengan anak-anak stay je dalam kereta sementara husband aku yang kuar g amik salinan buku yang telah difotokopikan tu.

Lebih kurang dalam 10 – 15 minit, husband aku balik dengan salinan buku-buku yang telah difotokopi tu. Dia terus bukak bonet dan letakkan buku-buku tu kat dalam bonet kereta. Selepas masukkan buku-buku tu, dia bergegas ke tempat driver. Mungkin hajat dihatinya nak cepat-cepat cabut dari kawasan yang sesak tu.

Dalam pada husaband aku melabuhkan duduknya kat dalam kereta sambil nak tutup pintu kereta, tiba-tiba muncul seorang kanak-kanak perempuan melayu pegang pintu kereta sebelum sempat husband aku tutup. Katanya “ nak duit seringgit”. Kami semua terkejut. Husband aku terus menyoal “ Eh, adik dari mana”. Jawabnya budak tu “ Dari rumah”. Pastu husband aku tanya lagi “adik ni nak kemana”. Kanak-kanak tu tergamam tak tahu nak jawap apa, yang kedengaran hanyalah “ emmmmm…..” dan terus beredar dari kereta kami. Aku dan my husband tercengang-cengang.

Mulalah timbul syak wasangka kami. Agaknya inilah kanak-kanak perempuan yang dilaporkan hilang kat akhbar-akhbar, television dan ada yang terpampang kat notis-notis di mana-mana saja. Sebabnya timbul syak wasangka kami macam tu ialah kerana cara kanak-kanak tu mintak duit macam disuruh-suruh dan diajar-ajar. Dan cara dia melarikan diri pun macam ada yang monitor.
Budaknya cantik, bersih, kemas berpakaian t-shirt dan seluar paras lutut. Cuma rambutnya dipotong tidak sama rata, panjang pendek… pendek panjang. Anggaran aku la mungkin umurnya dalam lingkungan 8 – 9 tahun. Besar sikit dari anak perempuan tengah aku tu. Yang buat aku sangat terharu dengan keaadaan budak tu, budaknya tu nampak macam tak tau apa yang dia buat. Tak ingat mana mak bapak dia dan tak tau mana rumah dia. Nampak macam kosong aje fikiran dia. Kalau berkesempatan , nak jugak investigate panjang lebor tapi pantas betul dia beredar. Tak pulak terlintas di fikiran aku nak snap gambo dia.

Selepas itu kami pun mulalah bukak cerita pasal bebudak yang hilang ni. Agaknya inilah cara penculik tu buat, potong rambut pelik2 …, bagi makan ubat hilang ingatan (agaknya la) pastu suruh bebudak tu mintak duit ngn org dari satu tempat ke satu tempat.
Tapi masalahnya culture orang kita ni (Malaysia) seolah-olah macam tak ambil peduli dengan situasi macam tu. Tengoklah…aku rasa sebelum sampai kat kereta kami, mungkin dah banyak kereta dia pergi atau mungkin tak berkesempatan aje sebab terlalu pantas kejadian tu. Lebih kurang 30 saat je.

Then aku cakap kat husband aku, mungkin jugak budak tu ada sedikit “kurang’ (mental problem),keluar rumah tanpa disedari ibubapa dan merayau2 tak tentu hala mintak duit. Ada jugak kemungkinan. Tapi husband aku sangkal…dia kata ini kes-kes budak-budak yang hilang ni. Dan mulalah dia bukak ceramah pasal jaga anak ni. Hai…tahan je lah telinga, memanglah betul apa yang dia cakapkan tapi mana ada ibubapa yang nak anaknya hilang.

Entahlah yang pastinya, yang mana ada anak-anak tu….janganlah terlepas pandang. Janganlah cuai dan jangan sesekali biarkan anak-anak kita tanpa pengawasan. Aku tak dapat bayangkan ibu-ibu yang kehilangan anak-anak yang berusia lingkungan umur sebegitu, yang belum tau mencari kehidupan sendiri.

No comments:

Post a Comment